SP+ HIGH SPEED: MORE EFFICIENCY FOR AN ELECTRIC GO-KART

Very high speeds and continuous operation – these are the conditions under which WITTENSTEIN’s SP+ HIGH SPEED gearbox performs best of all. A thrilling customer project that will enable RIMO, the electric kart manufacturer, to bring more efficiency and power onto the track with the help of our cutting-edge planetary gearbox illustrates this very aptly. The first field tests, including a trial run at the Nürburgring motor sports complex, show that this is not an empty promise.

Vad skulle motorsporten vara utan höga hastigheter? Om du vill uppleva tjusningen på nära håll kan du njuta av racingkänslan på en inomhusbana för gokart, där hobbyförare belastar kugghjulen enormt när de tampas om att vinna med sina små fyrhjuliga fordon. Kugghjulen måste få plats i mycket små utrymmen och tåla både höga hastigheter och kraftiga inbromsningar. Växlarna i elgokarterna från RIMO – som varit aktiva i branschen i tjugo år från sin bas i Sauerland nära Köln – är inga undantag. Tillverkningschefen Georg Roters bjöd in WITTENSTEIN till ett fältprov. Växeln SP+ HIGH SPEED tog täten med god marginal.


RIMO Germany är en gokarttillverkare med egna produktionsmöjligheter. RIMOs fordon exporteras till hela världen. I portföljen finns också eldrivna gokarts med motorer på 2x2,8 kW och bakhjul med separat drivning.


Planetväxeln SP+ HIGH SPEED är en äkta allroundprodukt som kan skräddarsys efter varje kunds specifika behov. Skivbromsen och hjulen på RIMOs eldrivna gokarts sitter direkt på den utgående axeln. Därför behövde WITTENSTEIN utveckla en speciell axel. Växeln som kunden valde tillverkades också för att klara av mycket höga varvtal. WITTENSTEINs växlar har ett nominellt ingående varvtal på 4 500 varv/min. RIMO-växeln testades vid 6 300 varv/min tre timmar i sträck utan belastning, med karten upphissad.


När Roters såg testet behövde han inte övertygas mer: ”Tjugofem eldrivna gokarts kommer att byggas med SP+-växlar”. Och det sa han före slutprovet på Nürburgring. Det underströk det första positiva intrycket. ”WITTENSTEINs HIGH SPEED-växlar blir cirka tjugo grader svalare än konventionella oljesmorda modeller”, förklarar Roters. ”Det är goda nyheter både för växlarna och fordonet.” SP+ HIGH SPEEDs överlägsna tomgångsmoment – som skyddar batteriet effektivt – är en annan fördel. Så den eldrivna gokarten behöver mindre ström per varv.

Read more