Dina frågor – våra svar

Behöver du få svar på frågor innan du söker till oss? Vi hjälper dig gärna. Är du gymnasie- eller universitetsstudent, nyutexaminerad eller senior hittar du svaren på de vanligaste frågorna här. Och vi hjälper dig förstås personligen med svar på dina frågor om det behövs. Välkommen att kontakta oss.

Nyexaminerade och seniorer

 

1. Hur skickar jag in min ansökan?

Ansök online. Här hittar du direktlänkar till platser där du ansöker online till de lediga tjänsterna. Du har möjlighet att lämna personuppgifter och ladda upp dokument, exempelvis CV och examensbevis. Vi rekommenderar att du kombinerar bilagorna till en eller två PDF-filer.

2. Vilka dokument ska jag bifoga till min ansökan?

Vi behöver ett personligt brev med referens till jobbeskrivningen eller information om att det är en öppen ansökan, plus en CV samt examensbevis och andra intyg. Ange information om önskat startdatum, önskad arbetsplats och ifall du är villig att flytta. Ange dina kontaktuppgifter – särskilt ditt telefonnummer – och information om när du är tillgänglig.

3. Vilka filformat kan jag använda?

Använd formaten .pdf, .doc, .docx eller .rar. 

4. Hur vet jag att min ansökan har kommit fram?

Alla sökande får en mottagningsbekräftelse inom två arbetsdagar.

5. Hur sker urvalet av ansökningar?

Urvalet sker i flera steg. Först går vi igenom alla ansökningar och gör ett preliminärt urval. Om du har väckt vårt intresse vill vi träffa dig för en intervju, antingen via telefon eller i ett fysiskt möte. 

6. Vad innebär orienteringsprocessen?

Som nyanställd deltar du i vårt orienteringsprogram under de första månaderna. Det innebär seminarier och workshops som du bokar i samråd med dina överordnade. Dessutom får du en personlig orientering på din avdelning. Och du får en mentor som ger dig stöd och hjälp.

7. Vad förväntas av mig på min första arbetsdag?

På din första dag ger vi dig en noggrann introduktion till vår företagskultur. Förutom detta får du viktig information om arbetsplatssäkerhet och IT-bestämmelser. Och du lär dig allt du behöver veta om företaget och blir visad runt på avdelningen.

Ihre Ansprechpartnerin

Anja Rausch - Walter-Wittenstein-Strasse 1

Anja Rausch

+49 7931 493-10579

Studenter

 

1. Hur lång bör en praktikperiod minst vara?

Det finns ingen minimitid. De flesta praktikperioder i företaget pågår i tre till fem månader. Vår erfarenhet visar att praktikperioder på några månader ökar chanserna till fördjupad förståelse och möjligheterna att driva egna projekt. Vi säger inte definitivt nej till kortare praktikperioder. Vi går noggrant igenom alla ansökningar. 

2. Vid vilka tider kan praktikperioder förekomma?

Praktikperioder och examensarbeten kan börja när som helst under året på månadens första arbetsdag. Det som avgör är en övertygande ansökan och möjligheterna som finns hos den önskade avdelningen.

3. Finns det praktikperioder som inte utlyses?

Ja, skicka gärna en öppen ansökan. Ange i ditt personliga brev vilka ämnesområden du är särskilt intresserad av. 

4. När är det bäst att ansöka?

Ansök minst tre eller fyra månader innan du planerar att börja.

5. Vilka dokument ska jag bifoga till min ansökan?

Vi behöver ett personligt brev, en CV plus kopior av relevanta examensbevis och diplom. Ange i det personliga brevet den tidsperiod du tänker dig och aktuella kontaktuppgifter. För obligatoriska praktikperioder under studierna eller för examensarbeten ber vi dig också att skicka universitetets riktlinjer, exempelvis en kopia av examinationskraven. 

6. Hur skickar jag in min ansökan?

Ansök online. Här hittar du direktlänkar till platser där du ansöker online till de lediga tjänsterna. Du har möjlighet att lämna personuppgifter och ladda upp dokument, exempelvis CV och examensbevis. Vi rekommenderar att du kombinerar bilagorna till en eller två PDF-filer.

7. Vilka filformat kan jag använda?

Använd formaten .pdf, .doc, .docx eller .rar.

8. Hur vet jag att min ansökan har kommit fram?

Alla sökande får en mottagningsbekräftelse inom två arbetsdagar. 

9. Hur sker urvalet av ansökningar?

Urvalet sker i flera steg. Först går vi igenom alla ansökningar, kontrollerar våra möjligheter och gör ett preliminärt urval. Om du väckt vårt intresse bjuder vi in dig till ett besök och en personlig intervju.

10. Vad förväntas av mig på min första arbetsdag?

På din första dag ger vi dig en noggrann introduktion till vår företagskultur. Förutom detta får du viktig information om arbetsplatssäkerhet och IT-bestämmelser. Och du lär dig allt du behöver veta om företaget och blir visad runt på avdelningen.

Ihre Ansprechpartnerin

Anja Rausch - Walter-Wittenstein-Strasse 1

Anja Rausch

+49 7931 493-10579

Nyutbildade

 

1. När är det bäst att ansöka?

Sök tidigast ett och ett halvt år innan utbildningen eller programmet börjar och bifoga ett studieintyg.

2. Kan jag söka mer än ett jobb eller en utbildningsplats åt gången?

Vissa praktikplatser och utbildningsprogram har flera gemensamma delar så du kan hålla flera vägar öppna. Skicka i så fall flera ansökningar. 

3. Hur skickar jag in min ansökan?

Ansök online. Här hittar du direktlänkar till platser där du ansöker online till de lediga tjänsterna. Du har möjlighet att lämna personuppgifter och ladda upp dokument, exempelvis CV och examensbevis. Vi rekommenderar att du kombinerar bilagorna till en eller två PDF-filer.

4. Vilka filformat kan jag använda?

Använd formaten .pdf, .doc, .docx eller .rar. 

5. Hur vet jag om min ansökan har kommit fram?

Alla sökande får en mottagningsbekräftelse inom två arbetsdagar.

6. Hur sker urvalet av ansökningar?

Urvalet sker i flera steg. Först går vi igenom alla ansökningar och gör ett preliminärt urval. Om du väckt vårt intresse kallar vi dig till ett skriftligt och/eller webbaserat prov eller en intervju. En del karriärprofiler ställer också krav på en provarbetsdag. 

7. Hur ska jag förbereda mig för intervjun?

Tänk i förväg igenom vad du tänker dig i framtiden. Vad är du särskilt intresserad av? Vad förväntar du dig av utbildningen eller programmet och varför är du den person som vi söker? Diskutera frågor, med vänner och familj, som du vill ha svar på, eller som kan ställas till dig, och försök att hitta dina styrkor. Visa att du känner till vårt företag och våra produkter. Det är viktigt för oss att du tar med dig en pionjäranda in och vill sätta igång saker.

8. Vilka behörighetskrav gäller för de olika programmen och utbildningarna?

Skicka en komplett uppsättning ansökningshandlingar som visar att du är motiverad att slutföra en utbildning eller ett program hos WITTENSTEIN. Observera behörighetskraven till de olika utbildningarna och programmen. Om du uppfyller de formella kraven och dina ansökningshandlingar är övertygande finns det en god chans att du bjuds in till en intervju. Övertyga oss om att du har rätt kvaliteter för det jobb som du söker. Läs mer i beskrivningarna av de lediga tjänsterna.

Ihr Ansprechpartner

Bernhard Teuffel - Walter-Wittenstein-Straße 1

Bernhard Teuffel

+49 7931 493-10886